۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۱

روز سه شنبه ۳۰/۱۰/۱۳۹۹ مصادف با ۱۹ژانویه ۲۰۲۱ روز غسل تعمید در گرجستان تعطیل رسمی باشد به این مناسبت در این گزارش ، تاریخ پذیرش مسیحیت در گرجستان و مراسم اصلی مسیحیان - راز تعمید در گرجستان را معرفی می شود.

روز سه شنبه ۳۰/۱۰/۱۳۹۹ مصادف با ۱۹ژانویه ۲۰۲۱ روز غسل تعمید در گرجستان تعطیل رسمی باشد به این مناسبت در این گزارش ، تاریخ پذیرش مسیحیت در گرجستان و مراسم اصلی مسیحیان - راز تعمید در گرجستان را معرفی می شود. 
ایمان مسیحی بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ و تاریخ گرجی است. شاخه های مختلف هنری مانند معماری ، ادبیات ، هنر و موسیقی مذهبی - آواز کرال کلیسایی منحصر به فرد به نام چند صدایی گرجی ، کلیساها شنیده می شود.گواه آن معابد و کلیساهای باستانی متعدد با شمایل و نقاشی دیواری قدیمی است که با پذیرش مسیحیت در گرجستان ساخته و ایجاد شده و از زمان های بسیار قدیم باقی مانده و هزاران گردشگر را از سراسر جهان به خود جلب کرده است.
غسل تعمید در گرجستان : تصویب مسیحیت در گرجستان یکی از اولین کشورها در جهان است و اگر دقیق تر بگوییم در منطقه قفقاز جنوبی ، دومین کشور بعد از ارمنستان است که مسیحیت را به عنوان دین دولتی پذیرفت. پذیرش مسیحیت در گرجستان به طور گسترده ای با نام نینو مقدس همراه است ، به لطف آن تعلیم مسیح در سرتاسر ایبریای باستان گسترش یافت. 
در سال ۳۳۷ پس از میلاد ، در زمان پادشاهی میریان سوم ، مسیحیت به عنوان آیین دولتی ایبریا یا همان کارتلی به نام گرجستان در دوران باستان اعلام شد. نام نینومقدس با افسانه های زیادی پیوند خورده است. او امروز یکی از مقدس ترین مقدسین در گرجستان است. با وجود افسانه های فراوان ، هنوز بسیاری از حقایق ناشناخته و تقریباً قابل اعتماد در مورد گسترش مسیحیت در گرجستان طی قرن چهارم وجود ندارد.  طبق یک افسانه، نینو مقدس روشنگر گرجستان بود.او دختر ژنرال رومی زابلون از کاپادوکیا بود که یکی از اقوام سنت جورج،حامی مقدس گرجستان به حساب می آمد. پدر و مادر او که دین مسیحیت را پذیرفتند ، تمام دارایی خود را فروختند،به فقرا دادند و به اورشلیم نقل مکان کردند ، زمانی که نینو ۱۲ ساله بود. بعداً نینو تحت مراقبت پرستار خود قرار گرفت و او عشق به تعالیم مسیح را در او ایجاد کرد. طبق افسانه ، یک بار نینو یک خواب مقدس داشت که در آن مریم مقدس صلیبی از درخت انگور به او داد و وصیت کرد تا تعالیم مسیح را در ایبریا گسترش دهد. او با کمک معالجات معجزه آسا توانست یک پادشاه بت پرست از ایبریا میریان سوم را به مسیحیت تبدیل کند. 
پادشاه میریان ، که نینو از نابینایی شفا یافت، دستور ساخت اولین کلیسای مسیحی در ایبریا ، در مکانی را که اکنون کلیسای جامع سوتیتسخولی در متسختا ایستاده است ، داد.
 
 نینو تا زمان مرگ به کار تبلیغی خود در میان گرجی ها ادامه داد. نینو مقدس به یکی از مقدس ترین مقدسین کلیسای ارتدکس گرجستان تبدیل شده است و صفت او – صلیب درخت انگور ، نمادی از مسیحیت گرجی است. در گرجستان،۱ ژوئن و ۲۷ ژانویه تعطیلات "نینبا" بزرگداشت ظهور نینو مقدس و مرگ سعادتمندانه است. غسل تعمید درگرجستان : در ۱۹ ژانویه،کلیسای ارتدکس گرجستان به طور جدی یکی از مهمترین تعطیلات مذهبی را جشن می گیرد. در این روز مردم استراحت می کنند. در کلیه کلیساهای کشور ، خدمات رسمی تحت حمایت ایلیای دوم رهبر کلیسای ارتدکس  گرجستان انجام می شود. 
در این روز،مقدسین ، تقدیس آب را انجام می دهند. اعتقاد بر این است که آب متبرک بیماری ها را التیام می بخشد و موجب رونق  و برکت خانه می شود ، بنابراین به افراد مومن آب مقدس داده می شود. بسیاری از سنت ها و آداب و رسوم با روز معجزه پیوند دارند. یکی از آنها غسل تعمید نوزادان است. برای اولین بار ، این رسم به لطف ایلیای دوم رهبر کلیسای ارتدکس  گرجستان در سال ۲۰۰۸ ظاهر شده است.
  
 ایلیای دوم رهبر کلیسای ارتدکس  گرجستان یکی از رهبران با نفوذ گرجستان است. ایده غسل تعمید نه تنها یک پیام مذهبی دارد بلکه هدف آن کمک به تحریک نرخ پایین تولد درکشور و بیرون آمدن کشور از بحران جمعیتی است. به هرحال، داشتن پدرسالار به عنوان پدرخوانده یک کودک افتخار بزرگی برای هر خانواده گرجی است. برای امروز ، پدرسالار ایلیا حدود ۲۵۰۰۰ فرزندخوانده دارد.
  
سنت های مراسم عروسی وغسل تعمید یکی از محبوب ترین رازهای کلیسای ارتدکس گرجستان است. در گرجستان، تعمید کودکان در چهلمین روز پس از تولد پذیرفته شده است ، همانطور که کتاب مقدس می گوید در چهلمین روز است که مادر نوزاد پاک می شود و اجازه ورود به معبد خدا را می گیرد. همه پیروان مسیحی باید غسل تعمید انجام دهند تا به عنوان مسیحی شناخته شوند بنابراین  اگر کسی غسل تعمید داده نشده باشد مسیحی محسوب نمی شود.
قبل از راز تعمید ، والدین کودک پدرخوانده و مادرخوانده را انتخاب می کنند. طبق سنت ، پدرخوانده ها و مادرخواندها با هم دیگر نباید ازدواج کنند. همانطور که در کلیسای ارتدکس روسیه،درگرجستان نیز پذیرفته شده است که به افتخار مقدسین در تعمید ، نام دوم بگذارند. راز تعمید بسیار جالب است: کشیش با حرکات چابک و سریع نوزادان را برای سه بار در غسل تعمید فرو می برد. 

کد خبر 3688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =